FacebookTwitter

Podręczniki, – jaką mogą pełnić funkcję?

By on paź 3, 2015 in liceum |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Zanim nauczyciel wybierze i poleci swoim uczniom dobry podręcznik powinien zapoznać się nie tylko z programem nauczania, ale przede wszystkim z wymaganiami podstawy programowej danego przedmiotu. W tym przypadku warto dokonać analizy porównawczej, a więc dotrzeć do ofert poszczególnych wydawnictw zapoznać się z nimi, porównać i zadecydować, który podręcznik będzie odpowiadał uczniom i ich możliwościom. Jak wybrać właściwy podręcznik?

Podręczniki szkolne – funkcje

Podręczniki, – jaką mogą pełnić funkcję?


Autor zdjęcia: BCcampus_News

• Funkcja poznawcza. To główna funkcja, którą podręczniki szkolne muszą spełniać. Jest to funkcja umożliwiająca uczniom poznanie materiału poprzez treść, ale także dołączone do niej ilustracji czy teksty źródłowe. Oczywiście wszystkie materiały muszą być poprawne merytorycznie.

• Funkcja emotywna. Bez względu na to czy chodzi o tanie podręczniki czy droższe dostarczają one informacji nie tylko o danym przedmiocie, ale także o postawie autora podręcznika wobec podejmowanej tematyki. Elementy, które ukazują stosunek autora do zamieszczanych treści to np. akapity, podbarwienie tła, ramki.

• Funkcja fatyczna powoduje, że narracja w podręczniku zmienia swoje formy. Dzięki urozmaiceniu możliwe jest większe zainteresowanie i zaangażowanie ucznia w tematykę.